2008. július 11., péntek

Én is akarok fűszerkertet, segítsetek!


Tegnap megkaptam első fizetésemet ügyvédnőtől a szorgos joggyakorlásomért és mentem is intersparba, hogy beszerezzek pár cserép fűszernövényt (bazsalikom, rozmaring és menta), mert még vizsgaidőszakban elhatároztam, hogy márpedig nekem kellenek. Ez a blogírás hozadéka, azt hiszem megfertőződtem a saját fűszernövények gondolatával.

Eddig csak szárított, zacskós formában találkoztam velük, és ez itt a gond: fogalmam sincs, hogyan is kezdjek neki a gondozásuknak, és egyáltalán jó irányban indultam-e el azzal, hogy cserepesen vettem őket és nem mag, palánta, hajtás, csíra vagy "mittoménmi" formájában.

Az interneten már számos oldal körbejárta a témát, mégsem találom őket igazán hasznosnak, így a segítségeteket szeretném kérni. Akinek vannak hasonló tapasztalatai a témában, kérem ossza meg velem!

Jelenleg az erkélyen sütkérznek, és arra gondoltam, hogy még a mai nap folyamán átültetem őket egy nagyobb cserépbe. De egyes oldalak szerint holmi általános virágföld nem elegendő, kellene komposzt, perlit, homok és gyökereztető hormonpor is, másutt meg tőzeget ajánlanak. Jesszus azt sem tudom mik ezek! Végülis nem vagyok kertész, csak egy egyszerű joghallgató, wáá!

További bennem felmerülő kérdések: ha az átültetésen túl vagyok, és ők is átvészelik, akkor

  • hogyan metszem őket, milyen technikával (csak úgy vágjak le 1-1 levelet, amire épp szükségem van?)
  • milyen módszerrel szaporítsam
  • milyen gyakran öntözzem
  • kell-e tápoldat
Ezeket olvastam végig, de nem lettem okosabb:
fűszerkert a teraszon
fűszernövények az ablakban
fűszerkert
fűszernövények szaporítása otthon, egyszerűen (hehe)
mediterrán fűszerkert az ablakban
fűszerkertek létesítése

13 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia Málna,
nekem is a teraszon ládában vannak a növényeim, és hidd el soha életemben nem találkoztam azokkal a szavakkal, hogy hormonpor meg tőzeg meg mittudomén:-).
tök egyszerű sima virágföld, és víz kell az általad említett növényeknek, na meg napfény. Metszeni meg aztán pláne nem kell a felsoroltakat:-)
A menta úgy el fog szaporodni, hogy nem győzöd leszedni majd a rozmaring szára pedig megvastagodik és szépen ott helyben áttelel majd.
ne izgulj vágj bele, ennél szofisztikáltabb műveletekre nincs szükség:-))))

Mignonok írta...

Szóval én írtam az előzőt, de valamiért nem azonosítottam magam:-)
hajrá, és sok sikert a kerthez,
Mignon

Unknown írta...

Itt az obi-ban a kertrészlegen speciális zöldfűszereknek való földet árulnak, az pompás neki. Létezik hozzá speciális zöldfűszereknek való trágya is, arra viszont még enm volt szükségem.

A bazsalikommal nincs jó tapasztalatom a szabadban - inkább cserépben tartom a konyhai ablakpárkányon. Mellesleg nagyon iszákosak - naponta kell locsolni őket. Kint a napon hamar elszíntelenedik a levele, s valahogy nem is akar nagyon új leveleket hajtani - valószínűleg a szabadban még többet kellene locsolni. Fogyasztásodtól függően 2-3 cserép is elkellhet, hisz kb. 1 hét legalább kell neki, hogy regenerálódjon egy nagyobb pusztítás után.

A rozmaringnál olyan tipust ajánlanék, aminek viszonylag puha a levele. Tavaly sikerült egyszer egy olyat vennem, amit egyik ismerősem joggal nevezett tűlevélnek, hisz nem lehetett megrágni. A puhább fajtákkal viszont nincs ilyen gond. Nagy melegben is elég minden másnap locsolni - ha közben esik néha az eső, akkor magára is hagyható. Érdemes akkor is néha visszavágni, ha nem használod épp fel, mert annál bozótosabban, sűrűbben fog nőni.

A mentával vigyázz, mindenképp saját rekeszbe tedd, mert seperc alatt behálózza az egész rendelkezésére álló földet, s el fog halni. Bazsalikom után a mentát kell nálam a legtöbbször locsolni, de ez már kibírja a szabad levegőn is. Itt is ügyelj arra, hogy a rengetegféle mentából milyet veszel, hisz itt is vannak olyan fajták, amiknek ehetetlenül kemények a levelei (pl. marokkói menta), no meg nem mindegyik olyan üdítő, frissítő mentás ízű. A borsmenta vált be eddig nálam a legjobban.

Egyébként nő még nálam citromverbéna, sima kakukkfű, citromkakukkfű, zsálya, ez az azték édeslevél és babérlevél. Utóbbit nagyon ajánlom is, mert a friss babérlevél sokkal de sokkal zamatosabb, mint a szárított. Tavaly próbáltam még az ánizskaprot, ami sajnos túlságosan nagyra nő, a portulakot, ami nem bírja a meleget, a koriandert, ami elég hamar elvesztette leveleit, de a magjait begyűjtöttem és a kapucínerzsázsát, aminek nagyon szép piros ehető virága van, ám alig került nálam felhasználásra.

Millie írta...

Beatbull tanácsához annyit tennék hozzá, hogy a kakukkfűnek és a rozmaringnak vegyél két nagyobb cserepet (jó nagyot), mert évelőek és cserépben könnyű őket költöztetni. Mély a gyökerük, így évekig tudnak majd fejlődni.
Az én erkélyem árnyékos, világbajnok bazsalikom nő rajta. Egyébként a többi is szépen fejlődik, tehát jó nekik a félárnyék!
Az öntözés nálam naponta megy, tápoldat nuku és mezei virágföldben vannak.

Névtelen írta...

Szia!

Metszeni annyiból érdemes, hogy jobban elágazik a növény, több fűszered lesz.
A bazsalikomnak jót tesz pl. A szárán látni kettesével álló levélkéket, onnét fog majd előtörni az új hajtás.
A kakukkfű meg az oregánó=szurokfű fásodó szárú, őket addig kell aratni, míg ez be nem következik.

Ha ablakban neveled majd őket, akkor azért figyelj a méretekre, le ne verje a szél, stb. A lestyán pl. méteresre is megnő, ha van helye...

Tápanyagutánpótlásnál meg tán nem műtrágya kellene, hanem vmi természetes, hisz mégiscsak megeszed. Kapható öko/bio szer is.

A kavics- meg homokréteg a láda alján a jobb vízelvezetést szolgálja.

Hormonpor a gyökerztetéshez kellene, ezt tőzeges, perlites közegekben szokták végezni.. ez asszem nem érint így elsőre:)

Szerintem ha kétségeid vannak, olvass utána pl. az édenkert.hu-n.

A tavaszi virágkiállításon ott szokott lenni a Villányi úton a Káptalan kertészet, a hölgy biotermelő, direkt fűszer- és gyógynövényekre specializálta magát, ha extrákra vágysz, nála biztos találsz majd.

üdv, jó kertészkedést!
cat

Névtelen írta...

Szia!
A bazsalikom eléggé fogyeszköz, nálam nem marad meg soha nagyon soká és nem csak azért, mert elfogyasztjuk. Egészen egyszerüen akármit csináltam eddig vele, mindig kiszáradt egy idö után. Eddig ezt próbáltam: átültetés, eredeti cserépben hagyás, kint tartás, bent tartás, csak alulról (tálkából) locsolás, földje locsolása, sok víz, kevés víz, napsütés, árnyék és ezek tetszöleges kombinációja. Ha az ágyásba ültettem, megették a csigák... Többet nem kísérletezem vele, a konyhában tartom, aztán ha elfogy, veszek másikat.

Az oregánó nagyon gyorsan nö és terjed az ágyásban, én az idén kivágtam a 3/4-ét, de megint órási.

A metélöhagyma túlélö-növény, a három éve öt szálnyi kis növény szabadföldben nagy bokorrá nötte ki magát. Tavasszal eltávolítom róla az elszáradt leveleket, ennyi. Cserépben is jó tapasztalatom van vele.

Az elvileg egynyári borsikafü (csombor) nálam évek óta mindig kihajt a cserépben... Ugyanesz a kakukkfüvel is.

Locsolni szoktam csak a füszernövényeimet, semmi tápoldat. Tapasztalatom: az összes füszernövény némileg ellenállóbb lesz a szabadban, vastagabb leveleket, szárakat növesztenek, szóval a puha, selymes levelektöl lehet, elbúcsúzhatsz.

Sok sikert!

miniMálna írta...

Köszönöm, hogy ennyien válaszoltatok, most már tudom, h kikhez kell fordulnom, ha elakadok a kertészkedésben :))

Mignon, köszi, megnyugtattál :)

Beatbull, sajnos obi mifelénk nincsen. A bazsalikomot akkor én is betelepítem a párkányra. A rozmaringom nem tűlevelű, megtapogattam és hajlékony. Hogyan vágjam vissza? Megfogok egy ollót és nyissz? Hú de sok fajta fűszered volt, némelyikről még nem is hallottam.

Millie az enyémből biztos nem lesz világbajnok bazsalikom, kissé megsínylették a levelei az utazást.

Cat, köszönöm a részletezést :)

Partizánorsi, eddig nálam is a bazsalikom áll vesztésre, de talán majd csak kikupálódik.

Még egy kérdés: ti hol és milyen formában szereztétek be a fűszernövényeiteket? Remélem egy nagy bevásárló központban, és cserépben, mint én...és nem magokat vetettetek :)

Unknown írta...

Igen, megfogsz egy ollót és nyissz. Bár ha kicsit fásabb kezd lenni, akkor lehet egy kerti olló előnyösebb lesz ;) Azért túlságosan ne kopaszítsd meg ;)

Beszerzés viszonylag egyszerű volt itt: piac és a közeli obi kertrészlege. Utóbbiból származik a föld is hozzá. Persze 1-2 különlegesebb dologra kicsit vadászgatni kell, mint pl. vörös bazsalikom, stevia, vagy shiso (utóbbit pl. csak Nürnbergben egy zöldfűszerekre specializálódott bácsinál láttam, de még nem próbáltam ki). Egyébként Gernot Katzer oldalán találsz egy átfogó gyűjteményt zöldfűszerekkel kapcsolatban. Németül ír, de az egyes oldalakon szerepelnek a fűszerek magyar elnevezései is.

Névtelen írta...

Szupermarket... esetleg kertészet, de nekem csak mezei növényeim vannak, nem úgy, mint Beatbull-nak, akinél mindenféle különlegességek vannak :-)

Beatbull: hol szerezted a citromverbénát? Remélem, azt nem Nürnbergben...

miniMálna írta...

beatbull, vettem zöldfűszereknek való spec. földet, és már át is ültettem őket nagyobb cserépbe, sőt még szaporítani is megpróbálom úgy, h 1-1 hajtást levágtam, és beletettem egy pohár vízbe, hátha gyökeret ereszt és el tudom ültetni. Ez járható út?

orsi, nekem is csak mezei növényeim vannak, ha a bazsalikomra, rozmaringra és mentára gondolsz ;)

Unknown írta...

Orsi: Obi kertészrészlegében kapható. Tavaly és idén is volt. Szerintem amúgy annyira nem különlegességek ;) Idén következők találhatóak meg az erkélyemen: kakukkfű, citromkakukkfű, rozmaring, zsálya, citromverbéna, borsmenta, stevia, babérlevél. S az ablakpárkányon bazsalikom.

miniMálna: Hmm, ilyen vízben gyökereztetést még nem csináltam, úgyhogy nem tudok mit mondani ehhez. A már eleve kibújt, gyökeres növényeket ültettem el földbe - 2-3 hétig eltarthat, míg jól érzik magukat az új környezetben s szépen elszaporodnak a hajtások.

miniMálna írta...

beatbull, képzeld 1-2 hajtás úgy döntött a vízben, h megered :))) a bazsalikomok mind csoffadtak lettek 1 kivételével, ami vmilyen oknál fogva gyökeret eresztett, a rozmaringok egyöntetűen gyökereznek, a mentahajtások még kelletik magukat.

és honnan szereztél már eleve kibújt, gyökeres növényeket, amik még elültetésre vártak? én átültettem a bolti cserépből az új, nagyobba.

Unknown írta...

Öh, a kibújt gyökeres növények alatt azokat értem, amik cserépben kaphatók, de még nőniük kell egy kicsit, hogy használhatók legyenek - piacon van egy ilyen zöldfűszer/növényárus.

Örülök, hogy kibújtak ;)