2008. július 11., péntek

Gondolatokat gurítok


Mirelle üveggolyókat gurított felém, pontosan 44-et, és miután jól megnéztem őket, kirajzolódtak az abc betűi, és annál egy kicsit több is…

…a távolból először csak betűket láttam, hozzá passzoló szavakat. Aztán rögön beugrott valami, valami még a gimiből. Irodalom órán Magdi néni behozta, és megmutatta csak úgy érdekességként József Attila: Szabad ötletek jegyzéke című írását, mely legtávolabb sem tartozik a tananyaghoz. Be kell valljam, ki nem állhattam akkoriban a költőket, sem az agyament verseiket, kivételt csak Ady, József Attila, Radnóti és Örkény István jelentett. És ezzel nyilván nem voltam egyedül. De erre mindenki ugrott. Kölcsön kértük, várólistára kerülve eme alkotást. Na és aki még nem hallott József Attila eme agyszüleményéről, annak elárulom, hogy mi is ez: ez egy megrázóan különös szabad asszociációs írás, melyet a költő Gyömrői Edit pszichológus tanácsára írt a pszichoanalitikus kezelése keretében, valójában egy analitikus napló. Még ma is sokat vitatkoznak azon, hogy van-e irodalmi értéke, vagy csak egy beteg ember látlelete. Az olvasók bekukucskálhatnak az emberi lélek mélyén őrzött, titkos gondolatokba, erotikus fantáziák által gerjesztett képzetekbe, jelenetekbe, emléktöredékekbe. Így nem is csoda, hogy a szocializmus alatt tiltólistára került (kézről-kézre járt körbe kinyomtatott példány, ahogy Magdi néni mesélte). Szinte az egész iromány trágár szavakból, töredékmondatokból áll, amit egy neves költő tollából igencsak (hogyismondjam) érdekes olvasni.
Kedvcsinálónak kiírtam pár példát: dögölj meg (khm rögtön így kezdődik), tehén segge fekete, buta mint egy f*sz, vén k**va, kitaposom a beledet, hülye állat, megfogtam anyám p***ját és nem fokozom, mert nem bírná a nyomdafestéket, azaz a blogbetűket. Akinek felkeltette az érdeklődését, itt letöltheti és elolvashatja, és megbizonyosodhat róla, hogy József Attila valóban kezelésre szorult, mert elméje bomlott volt.

Szóval ez ugrott be, hogy nekem is hirtelen jött gondolatokat kellene közzétennem, majd amikor közelebbről is megvizsgáltam őket, körvonalazódtak bennem Mirelle életének meghatározó szösszenetei, a számára fontos és oly sokat jelentő személyek (mint pl az überédes Nők), tulajdonságok, tárgyak, gondolatok. Tehát nem csak a hasára ütött és ami épp eszébe jutott, azt leírta, hanem kissé átgondolva közelebb engedett magához. És most rajtam a sor:


a = alkalom (mellyel mindig élni kell)

á = álmodozás (ébren, nyitott szemmel a jövőről), államvizsgák, szám szerint 5 (mikor mááár???)

b = barna (a kedvenc színem, a rózsaszín mellett)

c = capoeira (a legjobb)

cs = csikis, csakazortó :D

d = dr. H. T.

dz = dz-vel nem kezdődnek szavak!

dzs = dzsámi (különös vonzódás az iszlám vallás iránt)

e = egyiptom (talán nem marad örök álom)

é =értelem és érzelem kettőssége

f = fűrész (a legjobb horror)

g = gitár (~om a sarokban támasztotta a falat évekig)

gy = gyerek („nem vagyok már gyerek!” bárcsak ne kéne ezt oly sokszor hangoztatnom…)

h = harmónia (ömagammal), habzsi-dőzsi (amikor ezt meghallom, mindig elröhögöm magam)

i = igazit várva, isztambul…óoóóó isztambul

í = ítélethozatal

j = joggyakorlaton a nyáron és „kituggya”…

k = koktél (egyéb alkohol kizárva), kontaktlencse

l = lakás (saját, majd, egyszer)

ly = …

m = monopoly („húdeszerettem”), málna ja és mini

n = nőuralom az irodában, napocska az óvodában :)

ny = nyugalom szigete

o = optimizmus

ó = óriási késésben általában

ö = ördög ügyvédje (látni kell)

ő = őrlődés

p = pina colada, pillangó hatás

q = quasi (kvázi) jogi személy (megártott az elmúlt hét)

r = riválizálás és rokonszenvezés

s = seszínű

sz = szőke voltam és leszek

t = tündérmanó (in memoriam N.)

ty = tyúkhúslevesnél csak a marha jobb

u = utazás, de mikor?

ú = útravaló a buszozáshoz min. ½ liter ásványvíz

ü = ügyvédjelölt egyszer talán

ű = űrhajósképző állt és áll a gimi mellett :)

v = vk (szeptemberben), változásbejegyzés (júl. 1-től elektronikusan, és juppi megtanultam)

w = waffel (avagy gorfi)

x = xsandra

y = …

z = zöldet utálom

zs = zsidók deportálásával foglalkozó könyvek (dr Nyiszli Miklós: dr Mengele boncolóorvosa voltam az auschwitzi krematóriumban túlmutat Anne Frank naplóján)

Persze a sorok között olvasni tudni kell…

Köszönöm Mirellétől az érdeklődést, engem Mennyei Manna, Millie, Starfokker, Mithrile és Ildinkó érdekelne.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Málna!

Érdekes volt olvasni. Nagyon. Hogy fiatal vagy az ebből annyira, de annyira süt és ez jó!

mithrile írta...

Köszönöm szépen a meghívást. Lendületet vettem (a sütés után még maradt erőm), és már el is készítettem az enyémet is.
De látom van nálad is pár érdekes, aranyos:)

miniMálna írta...

Mirelle örülök, hogy tetszik :)

Mithrile de gyors voltál, szuper! :) Lenduletet én is vettem ma, és bepótoltam minden hiányosságomat blogügyben.

mithrile írta...

Na, ide is hamar, amit tegnap elfelejtettem kérdezni:)
Zs-hez: Jorge Semprun-től A nagy utazást olvastad? Annak idején felét magyarul, felét franciául olvastam (muszáj volt...:), és nagyon tetszett. Semprun a saját történetéből ír le négy napot, amíg Buchenwaldba szállítják őket. Amúgy nagyon bonyolult regény, de, ha még nem olvastad, akkor ajánlom.

miniMálna írta...

még nem olvastam, utánanéztem, egyetemi könyvtárban 93-as kiadású példány is van, el fogom olvasni, ha ismét ilyen témájú könyvre vágyom (el kell telnie pár hónapnak). amúgy milyen lényegretörő címet adott neki az író :)

és te olvastad Nyiszlit?

miniMálna írta...

és miért volt muszáj franciául olvasnod a felét? hol tanultál mithrile?

SZINTIA írta...

Köszönöm érdeklődésed és a gondolatok üveggolyóit!:) Tovább is gurítottam...

Gaf írta...

Ha már képet lopsz mástól (jelen esetben az oldalamról), akkor írd is ki, hogy honnan vetted. Kérj engedélyt vagy ne használd. Köszönöm.

Gaf